foto

3. 4. 2023

Tvůrci aplikace Záchranka představují portál Bezpečí

Novinka se kromě Brna zavádí ještě v Plzni, Karlových Varech a Zlíně. „Podnět ke vzniku portálu vyslaly přímo městské policie. Viděly, jak funguje portál aplikace Záchranka pro záchrannou službu a oslovily nás, zda bychom jej mohli přizpůsobit potřebám strážníků. Zhruba před půl rokem jsme proto spustili vývoj a jsme velmi rádi, že se do projektu postupně zapojují jednotlivá města v České republice,“ komentoval Filip Maleňák, který je také autorem právě aplikace Záchranka.

Strážník na operačním středisku odešle podle svého uvážení volajícímu SMS zprávu s odkazem, který určí polohu volajícího a po povolení přístupu ke kameře spustí videohovor. „Součástí je také chat s automatickým překladem do několika jazyků a možností zaslat fotografie přímo na dispečink,“ popsal mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Rozhodnutí o využití této technologie je vždy na strážníkovi. Pokud následně uživatel souhlasí, stačí na chytrém telefonu s připojením k internetu kliknout na odkaz v textové zprávě. „Nabízí se hned několik velmi užitečných možností využití. Běžně se stává, že svědci zpovzdálí pronásledují pachatele. Poskytnutím polohy odpadá našim operátorům nutnost neustále se doptávat. Údaje jsou navíc zcela přesné, zatímco rozrušení volající někdy nedokážou dobře popsat, kde se nacházejí,“ sdělil ředitel Městské policie Brno Luboš Oprchal.

Vizuální přenos zase pomůže dispečerovi udělat si přesnou představu o dění na místě. Pořízený záznam může posloužit jako velmi cenný důkaz. Portál byl původně vytvořen pro Zdravotnické záchranné služby v České republice.

 

Dnes funguje nejen v Česku, ale také́ v Rakousku a Maďarsku. Využívají ho i horské služby v tuzemsku a na Slovensku. „V létě roku 2020 představila aplikace Záchranka společně s Nadací Vodafone možnost navázání videohovoru mezi dispečinkem Zdravotnických záchranných služeb a volajícím. Operátor má tak oči na místě události ještě před příjezdem první posádky na místo. Od té doby došlo k využití videa u stovek tísňových volání. Například u autonehod, popálenin či telefonicky asistované resuscitace,“ připomněl Ghanem. 

Týmu aplikace Záchranka se podařilo portál Bezpečí propojit také se systémy záchranek. Díky tomu bude možné po vzájemné domluvě strážníků a záchranářů předání informací o spolupráci nejen slovně, ale i datovou cestou. „Podobně je dnes na krajské záchranky v případě spolupráce u zásahu napojena například i horská služba. Rychlá lokalizace a klasifikace události zjednoduší koordinaci a vzájemnou spolupráci těchto dvou složek. Z technického hlediska jsou požadavky na zavedení portálu minimální a spuštění je možné v řádech několika týdnů,“ dodal Ghanem.

ZDROJ: Brněnský deník

 

General Partner

  • Nadace vodafone

Project Partners

  • Česká pojišťovna
  • JMK
  • PAK
  • KVK
  • Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje