foto

Vánoční pátračka - záchrana dvou mladých mužů na Lysé hoře

Mobilní operátoři Vodafone a T-Mobile spolupracovali s Horskou službou ČR a aplikací Záchranka na záchraně mladíků, kteří se ztratili pod Lysou horou

Příběh jako z vánočního filmu s dobrým koncem prožili v pondělí dva mladí muži z Frýdku Místku. Namísto sportovního zážitku se jejich výstup na Lysou horu stal nepříjemným dobrodružstvím. Po cestě zpět se ztratili a spustili tak velkou pátrací akci. 

Kolem 20:00 nám volala 112, která nám přepojila dva kluky. Scházeli z Lysé hory a ztratili se, byli dezorientovaní a nedokázali popsat, kde se nachází. Do terénu okamžitě vyrazili dva záchranáři, nejdříve pátrali pěšky, pak s čtyřkolkou. I po hodině intenzivního pročesávání terénu ale nebyli úspěšní,“ říká Radim Pavlica, náčelník Horské služby Beskydy. Po telefonátu s mladíky Pavlica zjistil, že nemají aplikaci Záchranka, ani kredit. Zavolal tak autoru aplikace Filipovi Maleňákovi, aby ho požádal o pomoc s lokalizací.

Když mi Radim Pavlica volal, měli jsme zrovna vánoční večírek aplikace Záchranka. Na místě tak byli všichni, kdo na aplikaci pracují, a společně jsme začali vymýšlet plán záchrany. Mladíkům jsme na dálku dobili kredit, aby se připojili na internet a mohli tak využít naší speciální webovou verzi aplikace (tu jsme vytvořili právě pro tyto případy, kdy volající nemá aplikaci staženou, na místě je problematické ji stáhnout, je však dostupný internet v mobilu). Zaslali jsme jim SMS zprávou odkaz, po jehož otevření se ve webovém prohlížeči spustí lokalizační proces. Bohužel se mladí muži nacházeli v oblasti s nízkým pokrytím signálu, měli také téměř vybitý telefon, který navíc zamrzal. Záchranka Web App nám poskytla alespoň vodítko, ve které oblasti pod Lysou se mladí muži pohybují. Stále však bylo třeba polohu dále zpřesnit pro co nejrychlejší záchranu. Pak už jsme se jim ani nemohli dovolat,“ dodává Maleňák. 

Celou situaci objasňuje jeden ze zachráněných, Petr Lako: „Kolem 22:40 došlo k přerušení hovoru. Vybil se mi telefon, v tu chvíli jsme vůbec nevěděli, co už o nás záchranáři ví a chtěli jsme se vydat zpět na Lysou horu a doufali jsme, že tam někoho uvidíme, bohužel síly nám došly. Měli jsme přece jen malou naději, viděli jsme, jak v dálce blikají světla, o kterých jsme si mysleli, že patří policii. Seběhli jsme tedy dolů, ale bohužel mezitím oni zase odjeli, a tak pátrání pokračovalo dál.“

Tým Filipa Maleňáka to ale ani poté, co se s mladíky již nedalo telefonicky spojit, nevzdal a s prosbou o pomoc s lokalizací přes mobilní síť se obrátil na svého generálního partnera, Nadaci Vodafone. „Nebylo to tak jednoduché, společně jsme zjistili, že ztracení mladí muži nemají Vodafone, ale T-Mobile,“ doplňuje Maleňák. Do záchrany se tak po zásahu Nadace Vodafone zapojil i manažer krizového řízení Vodafonu Ladislav Suk, který se obrátil na T-Mobile a celou pátrací akci tak posunul významně dopředu. „Když jde o důležitou věc, jako je ohrožení života, tak samozřejmě spolu operátoři spolupracují,“ vysvětluje Suk.

My jsme mladé muže lokalizovali, zjistili jsme, ve které oblasti se zhruba nacházejí a informace vedoucí k záchraně předali Horské službě,“ říká Anna Hroudová, z oddělení externí komunikace T-Mobile.

 „Kolem půlnoci už jsme slyšeli, jak někdo huláká, byli sice hodně daleko, ale my jsme věřili, že nás najdou. Těsně před půlnocí nás našla Horská služba, která k nám přijela na skútru a hned kontrolovala náš zdravotní stav. Pod Lysou na nás už čekala záchranná služba, která si nás převzala do péče. Měli jsme omrzliny a byli jsme hodně prochladnutí, zůstali jsme v nemocnici na pozorování. Jsme rádi, že jsme naživu. Chceme poděkovat všem, kdo se na naší záchraně podíleli, ale zvlášť panu Pavlicovi, který s námi byl dlouho ve spojení a uklidňoval nás,“ popisuje krušné chvíle zachráněný Petr Lako.

Pondělní drama se tak díky společnému úsilí všech zapojených proměnilo ve velký vánoční příběh o tom, že když jde o život, konkurence jde stranou a důležitý je jen výsledek – záchrana lidí v nouzi. „Na období svátků bych chtěl všem před cestou nebo lyžováním doporučit, aby vyráželi s nabitým telefonem. Jak ukazuje případ z Lysé, mobilní technologie mohou být v nouzi klíčovým pomocníkem pro záchranáře,“ konstatuje Ladislav Suk, manažer krizového řízení ve Vodafonu. „A já jen doufám, že kluci už mají v mobilu aplikaci Záchranka,“ s nadhledem uzavírá Filip Maleňák.