Aplikace záchranka - víte, že vám může zachránit život?
Aplikace Záchranka začala jako bakalářská práce Filipa Maleňáka při studiu biomedicínské techniky na VUT v Brně. Chtěl dělat něco přínosného a smysluplného, a když se ve firmě, kde pracuje jeho otec a která tvoří informační systémy pro záchranky, dozvěděl o tehdy nejpalčivějším problému práce záchranáře – totiž lokalizaci volajícího na tísňovou linku 155, řekl si, že právě tam by mohla být jeho úloha. Záchranáři v té době měli pouze informace, kde se asi mobilní telefon volajícího nachází. A to v rozmezí jednotek metrů až po desítky kilometrů. Nepřesnost tedy byla obrovská. A tak se pustil do práce a výsledkem byla aplikace, která uměla lokalizovat člověka s přesností na metry a poslat prostřednictvím SMS či datové zprávy na linku 155 GPS volajícího. Takto jednoduchá už ale aplikace Záchranka dávno není, přestože základní a původní smysl zůstal zachován, proměnila se, je sofistikovanější, stala se efektivním pomocníkem v telefonu, který chrání zdraví svého uživatele. Po téměř pěti letech od svého spuštění má už více než 1 300 000 uživatelů a denně ji použije zhruba 50 z nich. Celkově vyjela pomoc na základě volání z aplikace ve více než 50 000 případech.
Výzvy v počátcích
Velkou počáteční výzvou bylo přesvědčení zdravotnických záchranných služeb, že aplikace Záchranka stojí zato. ZZS nejsou v ČR centrálně spravovány, každá funguje autonomně v rámci kraje. Na počátku tedy bylo nutné aplikaci všem představit, ukázat jim, že má smysl integrovat celý systém přímo na operační střediska ZZS. Dnes je aplikace napojená na dispečinky ZZS takovým způsobem, že operátory/operátorky nijak nezatěžuje, když volá někdo z aplikace Záchranka, vyskočí to operátorovi/operátorce tísňové linky v počítači stejně, jako by volal někdo běžným způsobem. Volání z aplikace ale navíc přidá další údaje, především polohu, ale také kontakty na osoby blízké, zdravotní indispozice, stav baterky telefonu apod. Tedy důležitá data, na která by se operátor stejně ptal. Takto je vidí a volající, který je často ve stresu, může jen odsouhlasit, že jsou uvedené informace správné.
Otazníkem bylo také financování celého neziskového projektu. Na začátku aplikaci Záchranka podpořil Pavel Müller, pilot letecké záchranné služby. Kontaktoval Filipa Maleňáka s tím, že jeho firma Alfa-Helicopter poskytne potřebné finanční prostředky. Přidala se i Česká pojišťovna a Jihomoravský kraj. Po ukončení činnosti Alfa-Helicopter aplikace Záchranka přišla o významného partnera, kterého ale záhy nahradila Nadace Vodafone, jež se stala generálním partnerem aplikace Záchranka. Nadace aplikaci podporuje dodnes a bez nadsázky lze říci, že bez ní by aplikace Záchranka nemohla být tak propracovaná a užitečná – a hlavně by nemohla být pro všechny uživatele zdarma. Aplikaci Záchranka i nadále podporuje také Generali Česká pojišťovna.