foto

28. 1. 2021

Aplikace záchranka - víte, že vám může zachránit život?

Aplikace Záchranka začala jako bakalářská práce Filipa Maleňáka při studiu biomedicínské techniky na VUT v Brně. Chtěl dělat něco přínosného a smysluplného, a když se ve firmě, kde pracuje jeho otec a která tvoří informační systémy pro záchranky, dozvěděl o tehdy nejpalčivějším problému práce záchranáře – totiž lokalizaci volajícího na tísňovou linku 155, řekl si, že právě tam by mohla být jeho úloha. Záchranáři v té době měli pouze informace, kde se asi mobilní telefon volajícího nachází. A to v rozmezí jednotek metrů až po desítky kilometrů. Nepřesnost tedy byla obrovská. A tak se pustil do práce a výsledkem byla aplikace, která uměla lokalizovat člověka s přesností na metry a poslat prostřednictvím SMS či datové zprávy na linku 155 GPS volajícího. Takto jednoduchá už ale aplikace Záchranka dávno není, přestože základní a původní smysl zůstal zachován, proměnila se, je sofistikovanější, stala se efektivním pomocníkem v telefonu, který chrání zdraví svého uživatele. Po téměř pěti letech od svého spuštění má už více než 1 300 000 uživatelů a denně ji použije zhruba 50 z nich. Celkově vyjela pomoc na základě volání z aplikace ve více než 50 000 případech.

Výzvy v počátcích

Velkou počáteční výzvou bylo přesvědčení zdravotnických záchranných služeb, že aplikace Záchranka stojí zato. ZZS nejsou v ČR centrálně spravovány, každá funguje autonomně v rámci kraje. Na počátku tedy bylo nutné aplikaci všem představit, ukázat jim, že má smysl integrovat celý systém přímo na operační střediska ZZS. Dnes je aplikace napojená na dispečinky ZZS takovým způsobem, že operátory/operátorky nijak nezatěžuje, když volá někdo z aplikace Záchranka, vyskočí to operátorovi/operátorce tísňové linky v počítači stejně, jako by volal někdo běžným způsobem. Volání z aplikace ale navíc přidá další údaje, především polohu, ale také kontakty na osoby blízké, zdravotní indispozice, stav baterky telefonu apod. Tedy důležitá data, na která by se operátor stejně ptal. Takto je vidí a volající, který je často ve stresu, může jen odsouhlasit, že jsou uvedené informace správné.

Otazníkem bylo také financování celého neziskového projektu. Na začátku aplikaci Záchranka podpořil Pavel Müller, pilot letecké záchranné služby. Kontaktoval Filipa Maleňáka s tím, že jeho firma Alfa-Helicopter poskytne potřebné finanční prostředky. Přidala se i Česká pojišťovna a Jihomoravský kraj. Po ukončení činnosti Alfa-Helicopter aplikace Záchranka přišla o významného partnera, kterého ale záhy nahradila Nadace Vodafone, jež se stala generálním partnerem aplikace Záchranka. Nadace aplikaci podporuje dodnes a bez nadsázky lze říci, že bez ní by aplikace Záchranka nemohla být tak propracovaná a užitečná – a hlavně by nemohla být pro všechny uživatele zdarma. Aplikaci Záchranka i nadále podporuje také Generali Česká pojišťovna.

K čemu a jak tedy aplikace slouží?

Mobilní aplikace Záchranka tedy slouží k rychlému kontaktování zdravotnické záchranné služby. Po přidržení nouzového tlačítka po dobu 3 vteřin dochází k odeslání nouzové zprávy s přesnou GPS polohou. Zároveň je standardním způsobem vytáčeno tísňové číslo 155. Vždy je potřeba vyčkat na spojení s operátorem linky 155. Až telefonický hovor s dispečerem linky 155 znamená zahájení záchranné operace. Pokud se člověk v nouzi nachází na horách, aplikace Záchranka to podle GPS signálu sama rozezná a odešle nouzovou zprávu ve stejné chvíli i horské službě dané oblasti. Stejně tak v případě nehody u vodní plochy aplikace automaticky kontaktuje i Vodní záchrannou službu ČČK. 

Obsahem nouzové zprávy je zeměpisná poloha, jméno a příjmení, stav baterie mobilního telefonu a další informace zadané v sekci „Můj profil“ (jedná se o zdravotní údaje, které uživatel sám vyplní).

V aplikaci se také nachází největší databáze automatizovaných externích defibrilátorů (AED) v České republice. S funkcí „Lokátor“ lze jednoduše zjistit přesnou GPS polohu a najít nejbližší automatizovaný externí defibrilátor, pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. Další důležitou součástí aplikace je interaktivní návod první pomoci, který vznikl ve spolupráci s Českou resuscitační radou – každý uživatel se tak může vzdělávat přímo ve svém mobilním telefonu. 

Varovná upozornění uživatelům

Součástí aplikace Záchranka jsou i tzv. Varovná upozornění. Uživatelé aplikace mohou skrze ně dostávat varovná hlášení o vážných událostech na území města/kraje (zatím funguje v Praze, Plzni, Brně, Karlových Varech a celém Jihomoravském kraji). Jde o události, jež mají přímý dopad na zdraví obyvatel, tedy například znečištění pitné vody, povodně, požár velkého rozsahu nebo chemické havárie. Krizový odbor města po domluvě s IZS odešle varovné hlášení, tedy notifikaci, která vyskočí uživateli aplikace na telefonu. Problémovému místu se tedy může vyhnout a předejde tak i zatížení tísňové linky. Tato funkcionalita je využívána i v rámci koronavirové pandemie, kdy skrze celorepublikovou oblast zájmu COVID 19 INFO krátkými notifikacemi informuje aplikace Záchranka své uživatele o nejdůležitějších vládních nařízeních a opatřeních.

Použití je snadné - i pro nevidomé a neslyšící a také v zahraničí

Aplikace je plně přizpůsobena neslyšícím a nevidomým, kterým pomáhá překonat komunikační bariéru při volání první pomoci. Rozšířila se také do Rakouska, Maďarska a na slovenské hory, kde všude stejně jako u nás po stisku nouzového tlačítka odejde tamním záchranářům poloha a pacientská data volajícího a následně je zahájen telefonický hovor. Uživatel nemusí po přejezdu hranic nic nastavovat a jedna aplikace mu poslouží na všech těchto územích. V ostatních evropských státech se po stisku nouzového tlačítka uživatel dovolá na tamní obdobu linky 155, avšak bez odeslání GPS a dalších údajů. Aplikace Záchranka funguje pouze na dotekových telefonech a hodinkách Apple Watch. Není možné ji spustit z tabletu, notebooku ani počítače. Registrace i používání aplikace je zdarma.

Jak aplikace Záchranka funguje je možné zhlédnout na následujícím videu:

Videopřenosy - ještě efektivnější volání

Významnou novinkou, která začala fungovat v září roku 2020 jsou videopřenosy z místa nehody na dispečink zdravotnické záchranné služby. Tato funkcionalita je v rámci Evropy unikátní a funguje nejen pro volající z aplikace Záchranka, ale i pro ty, kdo zdravotnickou záchrannou službu kontaktují klasicky vytočením čísla 155.

Cílem videopřenosů je umožnění nahlédnutí záchranářů na místo ještě před příjezdem první posádky. Mohou tak sami usoudit, jaká je situace, rozhodnout se o složení posádky či nasazené technice. Videopřenosy nejsou k běžnému využití ve všech případech, ale jen tehdy, kdy to považují záchranáři za přínosné. O zahájení videopřenosu vždy rozhodnou operátoři tísňové linky, kteří zašlou odkaz volajícímu. Na ten je třeba kliknout a pokud má volající připojení k internetu a telefon s kamerou, začne se obraz přenášet. Původní hovor stále běží bez přerušení dál. Videopřenos nepřenáší zvuk, ale pouze obraz a kontinuální polohu volajícího. V rámci spojení je pak možné i to, aby mezi sebou volající se záchranáři chatovali. To využijí zejména neslyšící. Video se živě přenáší na dispečink zdravotnické záchranné služby pouze na pracoviště toho operátora či operátorky, kteří videohovor zahájili, případně pak do sanitky záchranářům jedoucím na místo. Video není nikde ukládáno.

Jak a kdy využít videopřenos?

Využití videopřenosu je ideální ve čtyřech nejčastějších případech:

  1. Mimořádné události např. hromadné autonehody – kdy videopřenos umožní operátorům linky 155 získat přehled o celé situaci. Ti tak mohou volajícímu poradit, jak roztřídit zraněné, komu se věnovat v záchraně jako prvnímu apod. Můžou také zvolit odpovídající prostředky, které jsou k záchranné akci nutné zda je potřeba např. letecká záchranná služba.
  2. Telefonicky asistovaná první pomoc (TAPP) kdy můžou operátoři až do příjezdu posádky na místo lépe navigovat zachránce, kontrolovat, zda je při srdeční masáži dodržována správná frekvence a hloubka stlačování hrudníku, zda mají zachránci správně umístěné ruce apod.
  3. Volající s vadou sluchu – v případě, že má uživatel v aplikaci Záchranka uvedeno, že je neslyšící, můžou operátoři rovnou zahájit videopřenos, čímž odpadne významná komunikační bariéra.
  4. Důležitým případem je také to, kdy se obraz přenáší zasahující posádce přímo do sanitky nebo během letu, takže se můžou na situaci na místě lépe připravit. Oči záchranáře se tak dostávají na místo opravdu ještě před příjezdem sanitky.

Díky dlouhodobé spolupráci a podpoře Nadace Vodafone se podařilo zařídit, aby byla všechna datová spojení z aplikace Záchranka včetně videopřenosů pro zákazníky Vodafonu po aktivaci Vodafone Pass for Good zdarma.

Jak fungují videopřenosy je možné zhlédnout na tomto videu:

Příběh zachráněné uživatelky

Jedním z posledních příběhů zachráněných je i tento, který nám poskytla uživatelka aplikace Záchranka, která popsala svou nehodu na koni:

Bylo 4. 1. 2020 a jako každé odpoledne vyrážím se svým koníkem na špacír. Bylo docela mrazivo, a tak jsem se rozhodla, že půjdu po svých, žádné ježdění, alespoň se chůzí zahřeji. Po cestě u potoka zastavujeme na louce, kde je ještě trocha trávy, kde si koník může kousnout a trochu se napást. Pozoruji okolí, když si všimnu, že po potoce plavou kachny. I koník je zaregistroval a vůbec na ně nereagoval. Chci Baronka pochválit, že je hodný, a jak k němu přicházím, kachny vzlétají z hladiny. V tu chvíli kůň uskočil, ve vzduchu se potkal s mojí nohou, bolest projela až do kyčle, upadla jsem a koník mi tu nohu přidupl na zem. Když si všiml, že mi stojí na noze, odskočil a popoběhl dál, kde se zastavil a čučel. Chci se zvednout, ale nejde to, jakýkoliv pohyb nohy neskutečně bolí. Hlavou mi šrotuje, co teď. Beru mobil z kapsy bundy a volám manžela, přijď pro koně, já si volám rychlou. Kruci, jaké je to číslo...každý pohyb bolel, v tu chvilku jsem si nevzpomněla ani na to, jaké mám vlastně volat číslo...A pak mě to napadlo, jéééé, vždyť mám tu appku Záchranka, hledám ji v mobilu a hurá, klikám na ni, otevře se a naštěstí je hned velké tlačítko přes půl displeje. Zmáčknu a držím, za moment mluvím s paní, popisuji, co se mi stalo a kde ležím na louce. Říká mi vydržte, jede k vám záchranka. Za moment byli tam – to se mi ulevilo. Podle souřadnic přesně věděli, kde jsem. Diagnóza zněla: tříštivá otevřená fraktura pilomu. Až poté jsem si uvědomila, jak jsem ráda, že mám tuhle appku v mobilu. Všem koňákům (a nejen jim) ji vřele doporučuji! Nikdy nevíte, kde se co může stát, hlavně v terénu. Je mi 54 let, koně mě provázejí životem nějakých 40 let a tohle byl můj první úraz a já doufám, že i poslední

General Partner

  • Nadace vodafone

Project Partners

  • Česká pojišťovna
  • JMK
  • PAK
  • Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje