Co může způsobit mylné volání na tísňovou linku?

Co všechno může způsobit, když na nouzovou linku zavoláte omylem?

Takový omyl se může stát každému, ale je nutné nedorozumění  ihned přiznat, a nepřidávat tak starosti a práci spoustě zúčastněných lidí. Tak, jako se stalo nedávno v Plzeňském kraji.

Velká a hlavně poměrně složitá záchranná akce proběhla dnes před třetí hodinou odpoledne ve Staňkově. Muž zde prostřednictvím aplikace Záchranka vyslal nouzový signál na dispečink záchranné služby, kdy se operátorce samozřejmě odesílá nejen jméno volajícího a poloha telefonu, ale také informace o jeho zdravotním stavu, tedy to, co do aplikace uživatel sám vyplní. 
Bohužel zrovna v tomto případě přišla výzva s nepřesným signálem GPS, kdy se telefon lokalizoval s přesností pouze na jeden kilometr. V takovém případě stačí pouze aplikaci použít znovu a nouzový signál se již lokalizuje na pár metrů přesně. Bohužel ale tato druhá výzva již záchrance nebyla osobou v nouzi odeslána.     
"V tomto případě měl volající vyplněno, že je kardiak a na naší straně tak vznikla odůvodněná obava, že je pán bezprostředně ohrožen na životě. Okamžitě jsme vyjeli do udaných souřadnic a zároveň naše dispečerka muži volala. Muž bohužel telefon nezvedal a v takovém případě lze předpokládat, že volající je již v bezvědomí, tedy v akutním ohrožení života," vysvětlil mluvčí záchranářů. 

Situace byla víc než vážná, dispečerka stále marně muži volala a čas letěl. "S žádostí o součinnost jsme se obrátili i na policii s tím, že máme k dispozici jméno a příjmení pána a přibližnou lokaci nouzového volání ve Staňkově. Žádali jsme je o pomoc v dohledání místa bydliště volajícího, protože nebyla k dispozici ani adresa současného bydliště. 
Rozsáhlé pátrání po muži trvalo všem záchranným složkám hodinu a čtvrt, a byli při něm dokonce využiti i rodinní příslušníci hledaného muže," 
pokračoval v líčení dramatické situace mluvčí záchranářů.

Rozuzlení, které nakonec přišlo, všem zachráncům na místě ale vyrazilo dech. Když se konečně muže podařilo najít, vyšel záchranným složkám vstříc zcela zdráv a vyšlo najevo, že si pouze hrál s mobilním telefonem a výzvu odeslal omylem. Na zpětná volání pak nereagoval z obavy, že mu prý operátorka nouzové linky vynadá.

"Chtěli bychom tímto důrazně poprosit veřejnost, aby, když se něco takového stane, vždy reagovali na zpětná volání! Splést se může každý, náš dispečink v takovém případě pouze popřeje dotyčnému pevné zdraví a vše bude v pořádku. 
V tomto případě ale byly zbytečně vázány síly naše i policie v pátrání po někom, o kom jsme se mylně domnívali, že je v ohrožení života,"
 uvedl nám k tomuto případu tiskový mluvčí záchranářů.    

Za příběh děkujeme ZZS PK.

Generální partner projektu

  • Nadace vodafone

Partneři projektu

  • Česká pojišťovna
  • JMK
  • PAK
  • Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje