foto

17. 9. 2020

Tisková zpráva: Karlovy Vary se přidávají k systému digitálního varování obyvatel v krizových situacích pomocí aplikace Záchranka

Karlovy Vary zlepšují komunikaci s obyvateli v krizových situacích. Stejně jako Praha, Plzeň nebo Brno spojují síly s hojně využívanou aplikací Záchranka. Obyvatelé krajského města, kteří si aplikaci bezplatně instalují, skrze ni mohou dostávat varovná hlášení o vážných událostech na území města. Ty mohou mít přímý dopad na zdraví obyvatel – například požár velkého rozsahu, znečištění vzduchu či pitné vody, chemická havárie a podobně. Aplikace také plánuje zužitkovat benefity 5G sítě, která je ve městě pilotně nasazována, Karlovy Vary jsou totiž účastníkem projektu 5G pro 5 měst pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva pro místní rozvoj, v jehož rámci aktivně spolupracuje s dalšími partnery na vývoji a testování nových pokrokových řešení.

Pomocí aplikace Záchranka můžeme jednoduše a efektivně varovat obyvatele města před událostmi, které by jim mohly způsobit újmu zdraví. Chytrý telefon má dnes v kapse téměř každý, pokud v něm bude mít navíc i aplikaci Záchranka s aktivovanou volbou varovných upozornění z Karlových Varů, dozví se o krizové situaci bezprostředně poté, co se stane. Informaci zadá po dohodě s integrovaným záchranným systémem do aplikace pracovník krizového řízení přímo na magistrátu, “ upřesňuje náměstek primátorky Tomáš Trtek. 

Aplikace je ke stažení zdarma, a to na operační systém Android i iOS, náklady spojené s provozem systému pro Karlovy Vary hradí město. Jedná se o další prvek tzv. smart city, zlepšující možnosti ochrany zdraví obyvatel. Velké krizové situace často vedou k přetížení linky 155. Uživatel záchranky ale nemusí nikam volat, obdrží push notifikaci s informací o události včetně toho, jak se má chovat, a s odkazem na krizový portál města nebo kraje. Aplikace díky tomu neslouží už jen pro kontaktování tísňové linky, ale i pro obrácenou komunikaci – od záchranného systému směrem k občanům.

Pro přihlášení do systému varování stačí uživateli spustit aplikaci Záchranka a v sekci „Informace“ u varovných upozornění zkontrolovat, zda jsou Karlovy Vary zvoleny jako sledovaný region. „Apelujeme na uživatele, aby také prověřili, že mají pro případ tísňového volání v aplikaci vyplněny veškeré údaje v osobním profilu. Určitě se nemusejí bát, že by otevřením aplikace hned kontaktovali záchranáře. K tomu slouží tísňové tlačítko, které je třeba držet 5 vteřin,“ vysvětluje autor aplikace Filip Maleňák. 

Stisknutím uvedeného tlačítka aplikace odešle tzv. nouzovou zprávu, která obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu nebo kontakty na osoby blízké. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155. V momentě spojení má dispečer kompletní informaci o volajícím, čímž je zjednodušen celý tísňový hovor.  Aplikace tak pomáhá ve všech třech základních otázkách: KDE se to stalo, CO se stalo a KOMU se to stalo. Současně je schopna automaticky poznat lokaci, ze které uživatel volá – nachází-li se na horách, nebo u vody. V takovém případě odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i Horské, případně Vodní záchranné službě. „Každý den pomocí aplikace volá na linku 155 zhruba 50 pacientů. Za dobu fungování byla aplikace využita ve více jak 50 tisících případech pro volání 155. Velké poděkování za dosažení těchto skvělých výsledků patří všem záchranářům, veřejnosti i Nadaci Vodafone, která projekt dlouhodobě podporuje,“ doplnil autor aplikace.

„Aplikace Záchranka se za 4 roky fungování stala komplexním nástrojem, který pomáhá nejen zachraňovat životy, ale i informuje občany o důležitých zprávách v případě krizových situací. Přejeme Karlovým Varům, aby takto musely sdělovat svým občanům co nejméně, ale když už taková situace nastane, mají k dispozici efektivní technologii, která je již ověřena v jiných oblastech Česka,“ dodal Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone.

Aplikaci v současné době používá přes milion tři sta tisíc uživatelů. Systém je napojen na všech 14 krajských zdravotnických operačních středisek (KZOS), 7 oblastí Horské služby ČR a oblasti Vodní záchranné služby ČČK. Aplikace je funkční i na území Rakouska, v horských oblastech Slovenska a v celém Maďarsku.

 

Generální partner projektu

  • Nadace vodafone

Projekt realizován za podpory

  • mzcr

Partneři projektu

  • Česká pojišťovna
  • zdravel.cz
  • Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje
  • Oracle