foto

14. 7. 2021

Tisková zpráva: Elektronická kniha túr pomůže k rychlejší záchraně

Elektronická kniha túr pomůže k rychlejší záchraně

page1image27738304

Aplikace Záchranka přichází od poloviny července 2021 s modulem Horské služby a novinkou určenou zejména pro turisty. Elektronická kniha túr jim umožní na svém profilu zadat naplánovanou trasu a v případě, že do cíle nedorazí ve stanovenou dobu, aplikace odešle upozornění Horské službě.

“Aplikace Záchranka se již v roce 2018 spojila s Horskou službou, kterou si na horách mohou uživatelé přivolat samostatným tlačítkem. Dnes spuštěné novinky navazují na naši snahu nabídnout všem uživatelům Záchranky nejen možnost si v tísni přivolat pomoc, ale také nástroje, které zaručí, aby se do tísňové situace vůbec nedostali,“ říká ředitel a autor aplikace Filip Maleňák. Nový modul vznikl za finanční podpory Nadace Vodafone a Generali České pojišťovny, která se již od počátku podílí na implementaci Horské služby do aplikace Záchranka. S aplikací Záchranka jsme již od jejího zrodu a když se ohlédnu těch několik let zpátky, je neuvěřitelné, co všechno se za tu dobu událo a hlavně, kolika lidem aplikace pomohla. Nikoho z nás tehdy nenapadlo, že se ze Záchranky stane takový fenomén. V Generali České jsme neuvěřitelně pyšní, že jsme podpořili aplikaci v jejích začátcích a že ji můžeme v rozvoji podporovat i nadále,” dodává Jan Marek z Generali České pojišťovny.

Aplikace funguje v úzké spolupráci s Horskou službou již od roku 2018. Po stisku nouzového tlačítka aplikace podle GPS signálu rozpozná, zda se uživatel nachází v horské oblasti a na základě této informace je kontaktována nejen zdravotní záchranná služba, ale také dispečink horské služby. Z celkového počtu 70 000 tísňových volání, které byly z aplikace Záchranka provedeny bylo více jak 3 000 předáno právě Horské službě. Nový modul Horské služby bude mít nově svoji vlastní ikonu na spodní liště aplikace. Po jejím rozkliknutí se uživatelům naskytne možnost přivolat Horskou službu samostatným tlačítkem, zjistit lavinové nebezpečí či výstrahy pro danou oblast a použít Elektronickou knihu túr.

Nová funkce navazuje na klasické papírové knihy vycházek a túr z horských chat. Umožní uživatelům naplánovat si trasu výletu, konkrétní cíle, které chtějí zdolat a zadat předpokládanou časovou náročnost. Lze také zadat členy skupiny a kontakty na osoby blízké. V nastaveném čase aplikace vyzve uživatele, aby potvrdil, zda v pořádku dorazil do cíle. Pokud dá uživatel zpětnou vazbu o dosažení cíle, aplikace záznam o túře odstraní. V případě, že na výzvu nereaguje on, členové skupiny nebo jeho blízcí, dojde
k automatickému kontaktování horské služby v dané oblasti.
Pokud budou sami turisté, skialpinisté nebo běžkaři pečliví a záznam udělají, budeme v reálném čase vědět, zda nejsou v nouzi. To nám velice pomůže, mimo jiné i v plánování možných výjezdů našich záchranářů,” říká René Mašín, náčelník Horské služby ČR, o.p.s. Ve varovných upozorněních se nově objeví oblast Horská služba, díky které budou moci uživatelé dostávat notifikace s aktuálními horskými výstrahami. Pokud bude využita Elektronická kniha túr, notifikace z oblasti hor se zapnou automaticky. V platnosti nadále zůstává, že aplikace nebude kontinuálně sledovat polohu uživatele.

V souvislosti s rozšířením modulu Horské služby a spuštěním nové funkcionality přichází aplikace Záchranka také s vylepšeným vzhledem hlavní obrazovky. Aplikace Záchranka dokazuje, že je „živou aplikací“, která se již víc jak pět let neustále vyvíjí. Přichází s vývojem nových funkcionalit, které posouvají aplikaci od původního „tlačítka pomoci“ ke komplexní platformě pomoci lidem v ohrožení zdraví a života. Současně dbá na to, aby design aplikace byl uživatelský příjemný a intuitivní, což je pro samotné uživatele nacházející se v krizové situaci velice důležitý faktor,“ uvádí Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone Česká republika.

Aplikace Záchranka dlouhodobě přináší inovace do oblasti přednemocniční neodkladné péče. V loňském roce například jako první v EU spustila celoplošně možnost videohovoru na linku 155. Po pětiletém fungování na území České republiky má aplikaci Záchranka nainstalováno již 1 600 000 uživatelů. Od roku 2016 zaznamenal dispečink Zdravotnické záchranné služby více než 70 000 volání prostřednictvím aplikace, což znamená asi 60 zavolání o pomoc denně. V souvislosti s aktuální pandemií covidu-19 odebírá v Česku více než 1 000 000 lidí push notifikace upozorňující na nová hygienická opatření a doporučení. Generálním partnerem aplikace Záchranka je již od jejího počátku Nadace Vodafone.

„Aplikace Záchranka byla ve spolupráci s CzechTourismem přeložena také do angličtiny, němčiny a polštiny. Zahraniční návštěvníci tak mohou aplikaci užívat bez jakýchkoliv omezení. Pokud se chystají do českých hor, mohou využít všechny zmíněné funkcionality k bezpečnějšímu pohybu v terénu,“ dodává tisková mluvčí CzechTourism Ivana Vejvodová.

Generální partner projektu

  • Nadace vodafone

Partneři projektu

  • Česká pojišťovna
  • zdravel.cz
  • Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje
  • Oracle