foto

6. 11. 2025

Aplikace Záchranka přidává v Jihomoravském kraji možnost pomoci v psychické krizi

Nová funkce umožňuje uživatelům rychlé spojení s odborníky na krizovou pomoc v případě akutní psychické tísně - např. při panickém záchvatu, sebevražedných myšlenkách, násilí v rodině, různých formách závislosti či jiné krizové situaci. A to buď osobně nebo na dálku. Cílem je, aby se člověk i v takové chvíli dostal ke krizové intervenci stejně snadno, jako se dnes dostane k lékařské péči vytočením linky 155. A záměrem je také snaha nabídnout řešení v samém úvodu potíží. 

„Důvodem zavedení modulu psychosociální pomoci v aplikaci Záchranka je reakce na rostoucí potřebu rychlé a dostupné podpůrné pomoci pro lidi v psychické krizi, v náročných životních situacích či po traumatické události. Mnoho z nich v takové situaci nepotřebuje okamžitý zásah zdravotnické záchranné služby, ale cílenou psychosociální podporu a nasměrování na vhodné odborníky,“ říká náměstkyně NLZP jihomoravské záchranky Romana Pochylá, která stojí za nápadem vytvořit směrnici psychosociální péče. „Cílíme tedy v prvé řadě na pomoc konkrétním pacientům, dále chceme ulevit zdravotnickému personálu, ať už ve výjezdu, v nemocnicích či praktikům. A chceme edukovat širokou veřejnost, aby lidé, kteří se octnou v nouzi, věděli, kam se obrátit. Zdůrazňuji, že jde o pomoc dostupnou v řádech hodin či dnů, a zcela zdarma,“ dodává ještě.

Impulzem ke vzniku modulu, jak už výše zaznělo, byla směrnice pro poskytování psychosociální pomoci, kterou ZZS JmK vytvořila pro své interní využití. Záchranáři tak pracují s pacientem nejen v urgentní situaci, kdy se postarají o akutní zdravotní problém, ale předají pacientovi kontakty na adekvátní organizace, které pomohou v dlouhodobém horizontu. Jde o první komplexní metodiku svého druhu v Česku, která jasně definuje síť krizových služeb.

„Jsem opravdu rád, že můžeme v našem kraji spustit něco tak důležitého, jako je psychosociální pomoc přes aplikaci Záchranka. Každý z nás se může někdy ocitnout v těžké situaci a je skvělé vědět, že pomoc je teď jen pár kliknutí daleko. Díky všem, kdo se na tom podíleli. Tohle je obrovský krok pro zlepšení péče o duševní zdraví v našem regionu,“ řekl Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje.

 

 

 

Aplikace Záchranka funguje v tomto systému jako spolehlivý digitální rozcestník pro širokou veřejnost, propojuje uživatele s nejbližší dostupnou pomocí, ať už jde o krizové centrum, linku první psychické pomoci nebo zdravotnickou záchrannou službu. Nový modul vychází z dlouhodobé filozofie aplikace: usnadnit přivolání pomoci v každé tísni, fyzické i psychické.

První spuštění tohoto modulu proběhlo letos na jaře v Praze, kde od března pomáhá lidem v krizových situacích. Zkušenosti z metropole teď přenášíme do Jihomoravského kraje a věříme, že se tento model postupně rozšíří i do dalších regionů, zájem už je i v Olomouckém,“ říká Klára Křížková, provozní ředitelka aplikace Záchranka.

Na přípravě i realizaci projektu se kromě ZZS JmK a Jihomoravského kraje podílela také vybraná krizová centra a poskytovatelé psychosociální pomoci, kteří zajišťují dostupnost odborné pomoci v praxi. „Rozvoj modulu psychosociální pomoci v aplikaci Záchranka je dalším krokem k rozvoji systému krizové péče a podpoře mezioborové spolupráce zdravotníků, sociálních služeb, terapeutů, díky které bude péče o duševní zdraví v Jihomoravském kraji dostupnější a provázaná,“ říká Pavla Kovářová, krajská koordinátorka pro duševní zdraví.

Jak modul funguje

Po otevření aplikace Záchranka si uživatel v sekci „Lokátor“ zvolí možnost „Psychosociální pomoc“. Může buď zobrazit mapu všech poskytovatelů nebo rozkliknout jednotlivé profily. Zásadním prvkem modulu je však rozcestník, do kterého se uživatel dostane kliknutím na tlačítko „Potřebuji pomoc“. První otázka zní, zda se cítí v ohrožení života.

  • Pokud zvolí „ANO“ nebo „NEVÍM“, aplikace mu nabídne volání na linku 155.
  • Pokud zvolí „NE, ALE HLEDÁM POMOC“ je následně nasměrován podle věkové kategorie, preferovaného typu pomoci (na dálku/osobně) a typu obtíží až ke konkrétní relevantní službě, která je aktuálně dostupná.

Aplikace Záchranka, z.ú., je nezisková organizace, která od roku 2016 provozuje mobilní aplikaci Záchranka. Ta byla stažena více než 3,5 milionkrát a uživatelé s ní uskutečnili přes 210 000 volání.

Generální partner projektu

Hlavní partner projektu

Partneři projektu