foto

29. 6. 2022

Aplikace slovenské Horské záchranné služby představila novinky

Horská záchranná služba od roku 2015 provádí přes 2000 zásahů ročně, průměrně se jedná o 2575 zásahů. Výjimkou je rok 2021, kdy počet zásahů klesl vlivem pandemie v souvislosti s onemocněním COVID-19 a přijatými omezeními vůči jeho šíření. Od začátku letošního roku do poloviny června 2022 již záchranáři HZS uskutečnili celkem 1847 zásahů, přičemž v největším počtu zasahovali na lyžařských tratích. V tomto období evidujeme bohužel i 22 smrtelných nehod. V největším počtu od začátku letošního roku zasahovali horští záchranáři v Nízkých Tatrách a Malé Fatře. "Na základě tohoto sledovaného období předpokládáme, že počet provedených zásahů bude mít oproti předchozím rokům stoupající tendenci," řekl ředitel HZS Marek Biskupič.

Nejčastějšími příčinami nehod v horských oblastech bylo přecenění svých schopností, pozdní nástup na túru, nevhodně zvolená obuv, nedostatečná výzbroj a výstroj, uklouznutí nebo zakopnutí, podcenění vlivu počasí, pohyb mimo vyznačené turistické trasy, neznalost terénu či bezohledná jízda na svahu a následná srážka . Nejčastěji tak záchranáři odcházeli na pomoc při pádech, při komplikacích zdravotního stavu, pádu z výšky, uvíznutí nebo například. při zabloudění. Co se týče národnosti při zásazích - v loňském roce zasahovala HZS při více než 80% Slovácích, následují Poláci (5,42%) a Češi (5,42%).

Aplikace HZS

Ředitel Horské záchranné služby Marek Biskupič vyzdvihl přínosy dvouletého fungování aplikace, která pomáhá záchranářům a turistům včas přivolat a zajistit pomoc v horách a náročných terénech. Aplikace HZS je zde pro veřejnost od léta 2020, aktivní je pro dotykové telefony s operačním systémem Android a iOS. Slouží všem návštěvníkům hor, kteří si pomocí ní dokáží přivolat pomoc prakticky okamžitě jedním tlačítkem. Po jeho aktivování je volající spojen s tísňovou linkou Horské záchranné služby, případně s evropskou tísňovou linkou 112 mimo horské oblasti. "Výhodou je, že prostřednictvím aplikace lze komunikovat i formou sms zpráv, takže myslí i na lidi, kteří mají handicap, ať už v podobě zranění nebo jsou neslyšící, případně mají slabý signál k uskutečnění hovoru," doplňuje šéf horských záchranářů.

Součástí systému je i webová aplikace pro operátory HZS. Zde je možné navázat chatovou komunikaci a lokalizovat volajícího jak s mobilní aplikací, tak bez ní. Novinkou v portálu aplikace je, že po navázání chatové komunikace, je automaticky nastaven překlad komunikace. Ten zohledňuje nastavení v jazyce prohlížeče uživatele. Pokud pacient pochází např. z Polska a má nastavený telefon v polském jazyce, při komunikaci se slovenskou záchrannou složkou mu přichází zpětně zpráva v polském jazyce. Stejně to funguje opačně s tím, že záchranář vidí jeho původní zprávu i překlad do českého jazyka. V chatové komunikaci je možné i zasílání fotografií z místa. Další z novinek je přeshraniční funkcionalita v Knize vycházek a túr. Poslední novinkou pro letošní léto je zjednodušené nastavení aplikace po nové instalaci a ověření telefonního čísla nových uživatelů.

 

ZDROJ: TZ HZS

Generální partner projektu

  • Nadace vodafone

Partneři projektu

  • Česká pojišťovna
  • JMK
  • PAK
  • Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje