foto

29. 1. 2018

Čeští vývojáři mobilních aplikací patří mezi špičku. K úspěchu je potřeba nápad, technický talent i podnikatelský duch

Mobilní hry, navigace nebo třeba budíky – to je jen pár příkladů aplikací pro chytré telefony, které vytvořili čeští vývojáři. Kromě zábavy ovšem české mobilní aplikace svým uživatelům pomohou třeba také vyladit sportovní kondici, anebo dokonce zachránit život.

„V Česku se dělá všechno od banálních drobných aplikací přes firemní projekty až po aplikace zaměřené na bezpečnost, které vyžadují vysokou odbornost. Nebo třeba špičkově zabezpečené bankovní aplikace,“ vyjmenovává Filip Kůžel, šéfredaktor serveru Mobilmania. 

Česká republika má hodně technologicky zaměřených vysokých škol a po aplikacích je velká poptávka, dodává. 

 

Aplikace, která zachraňuje životy 

S rychlejší první pomocí pomáhá záchranářům v Královéhradeckém kraji speciální mobilní aplikace.

Některé aplikace vymýšlejí sami vývojáři, jiné zpracovávají na zakázku. V České republice dnes existuje celá řada vývojářských studií, která za svou práci sklízejí prestižní ocenění. 

Držitelem titulu Nejlepší mobilní aplikace roku 2016 a několika dalších ocenění je aplikace Záchranka. Podle jejího tvůrce Filipa Maleňáka vznikla na popud záchranářů, kteří mají někdy problém člověka volajícího na linku 155 lokalizovat. 

„Tato aplikace opravdu obrovsky zrychluje celý záchranný proces, protože v tom stresu na místě člověk kolikrát ani neví, co má dělat,“ říká s tím, že takhle s novou aplikací zmáčknout ikonku na displeji, aplikace sama vytočí linku 155 a rovnou odesílá i data o přesné poloze volajícího. 

 

S mobilem na houby 

Aplikace Na houby, která vznikla loni, má uživatelům posloužit jako vodítko při rozpoznávání hub. Podle jednoho z jejích autorů Vojtěcha Kučery umí aplikace rozpoznávat houby díky učenlivé neuronové síti. 

„Cílem není, aby si člověk vyfotil houbu a pak si ji uvařil a snědl,“ upřesňuje autor aplikace s tím, že je to jen užitečná pomůcka, která čerpá data z internetu. 

Čeští vývojáři umí dělat i skvělé hry, které mají úspěch také na zahraničním trhu. Podle Filipa Kůžela se někteří zaměřují dokonce výhradně na cizí klientelu. 

„Znám pár firem, které český trh vůbec nezajímá, je pro ně malý. Ty míří rovnou na globální trh a chtějí oslovit uživatele po celém světě,“ říká šéfredaktor a dodává, že úspěšná byla třeba hra Shadowgun. 

 

Aplikace Sport Mind čte myšlenky  

Úspěch doma i v zahraničí má také aplikace Sport Mind, která dokáže rozpoznat mentální stav vrcholových sportovců. Trenér může díky ní i na dálku poznat, v jakém rozpoložení je jeho svěřenec a zvolit na základě toho správný styl komunikace, aby ho skutečně motivoval. 

Tuto aplikaci používá například fotbalový klub AC Milán, atletka Zuzana Hejnová nebo Český svaz biatlonu. 

Při vývoji nových aplikací je nejdůležitější nápad, který by zaplnil díru na trhu, a pak také samozřejmě programátorské umění. To ale samo o sobě nestačí. Stejně jako v jiných oborech se k němu musí přidat i podnikatelské uvažování. 

 

Autor:  Tea Parkanová, článek dostupný zde.
 
Pro život